neděle 17. ledna 2021

Špaldový koláč s jablky

 Krásný den, 

dneska jsem si připravila recept na křehký koláč ze špaldové mouky s jablíčky.

Tohle těsto je prostě skvělé. Já zbožňuji křehké těsto. :-) ... Největší výhoda na něm (kromě opravdu křehoučké chuti) je, že se dá udělat i když vám přijde, že doma nemáte žádné ingredience. 

Není potřeba totiž mléko, droždí, vejce.. Samozřejmě asi každý zná variantu z hladké mouky a já si dnes připravila trochu zdravější variantu právě z té špaldové.

Navíc špaldová mouka chutná a voní po oříšcích, tak se mi krásně hodí právě k těm jablíčkům.

Jako náplň jsem použila jablka, která mám ještě od rodičů ze zahrádky. Těsto na křehký koláč je tak univerzální, takže se dá použít s různorodou náplní a pokaždé tak člověk může docílit jiného "druhu" koláče a přitom jen obmění náplň. 

Na těsto budeme potřebovat:

250g Špaldové mouky

150g másla (studeného)

sůl (na špičku lžičky)

5 polévkových lžic studené vody

1-2 lžíce cukru (kdo nechce, nedává)


Náplň:

450g Jablek

4- 5 polévkových lžic cukru

2 lžičky skořice

možno přidat i oříšky, rozinky nebo třeba skořicový cukr


V míse jsem si odměřila mouku, přidala špetku soli.

Na kostičky jsem nakrájela požadované množství másla.

Přidala jsem 5 lžic vody.

Těsto uhněteme v robotu nebo já hnětu rukou. :-) ... Ničemu nevadí, pokud v těstě zůstanou kousky másla. S těstem pracujeme tak, aby se nám máslo pod teplem dlaní nezačalo rozpouštět. Jakmile máme spojené všechny ingredience v těsto, dáme ho odpočinout aspoň na půl hodinky v lednici. 

Mezitím si připravíme náplň. Já si připravila jablíčka, je možné je nakrájet na kousky nebo nastrouhat jako na štrůdl. 

Poté těsto vyndáme z lednice a vyválíme na kulatou placku zhruba 3/4 těsta. Zbytek si necháme na vrchní mřížku. 

Do kulaté formy jsem si těsto "vtlačila" a rozprostřela i do stran a do krajů.. Vidličkou jsem utvořila dírky na těstu - na "dně" koláče. Pak už jsem si jen pokrájená jablíčka vložila na těsto, přidala jsem skořici a cukr, lehce promíchala přímo ve formičce.

 A ze zbylého těsta jsem utvořila pomocí ozdobného, vlnkatého rádýlka proužky, které jsem položila přes sebe na jablíčka a tím vytvořila okrasnou mřížku. :-) 


Pekla jsem cca na 180°C, 30-40 minut, horkovzduch.



E.♥


Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář. Dělá mi radost si je číst. :-)